Hollannin byrokratia ja toimimattomat sähköiset järjestelmät. Jostain syystä meille on kertynyt muutama juttu, jotka pitäisi selvittää melkein samaan aikaan.

Ongelmat postinjakelussa täällä kuulemma jatkuvat edelleen. Sen lisäksi eivät tietokonejärjestelmät tunnu toimivan yhteen ihmisten kanssa saati naapurimaista tänne.

Saimme kesäkuussa Isännän työpaikan kautta etukortin, jolla pitäisi päästä ammattilaisten käyttämään ruokatarvikekauppaan, joka on paremmin varustettu kuin muut kaupat täällä. Siellä on mukava käydä, koska sieltä saa sellaista, mitä ei saa muualta - esimerkiksi erilaisia mausteita ja erikoisempia lihatuotteita. Jostain syystä kuitenkin juuri Rotterdamissa olevassa liikkeen haarassa on ongelmia kortin käytössä, toisin kuin niissä paikoissa, joissa (ei Rotterdamissa asuvat) Isännän kollegat käyvät.

---

Koirusta otettiin pari viikkoa sitten verikoe, jonka tuloksen tarvitsemme päästäksemme matkustamaan Britteihin. Lääkäriasemalta luvattiin soittaa noin viikon päästä, kun tulokset ovat tulleet. Soittoa ei kuulunut, joten kyselin perään. Aseman työntekijät kuulostavat aina yhtä kummastuneilta, kun puhun englantia puhelimessa, mutta pitäähän asiat hoitaa :-) En kuitenkaan puhu hollantia tarpeeksi hyvin, että tulisin toisessa päässä ymmärretyksi...
Puhelimeen vastannut henkilö kertoi, että koe on otettu Saksassa, mutta että postitse lähetetyt tulokset eivät koskaan ole tulleet perille. Hän lupasi selvittää asiaa. Parin tunnin päästä olimme kuitenkin siinä pisteessä, että tuloskirje oli löytynyt asemalta, ja minun pitäisi mennä se sieltä hakemaan.
Eläinlääkäriaseman henkilökunta on minusta ystävällistä, mutta aseman toiminta on minusta joskus kummallista, eikä aina vaikuta kovin ammatilliselta - tuntuvat siellä olevan aina myöhässä ja hukkaavan asioita... Aseman sivuilla oleva sähköinen järjestelmä ei myöskään henkilökunnan mukaan toimi kunnolla - minkä olen itsekin huomannut käytännössä (kerran menimme koirun kanssa vastaanotolle kuullaksemme, ettei meillä ollut aikaa, jonka olin ihan varmasti varannut ja varmistanut).

---

Tänään tapahtui viimein jotain edistystä koulutodistusteni "hollanniksi käännättämisessä". Olen odottanut jo kolme kuukautta niiden lähettämistä paikalliseen keskitetysti asiaa hoitavaan virastoon. Jutellessani taas kerran Työkkärissä asiaa hoitavan työntekijän kanssa, tämä totesi, että tässä on tapahtunut joku virhe. Ettei pitäisi kestää näin kauan. Joopa. Sain viimeinkin sen odottamani vastaanottoajan, jolloin vien alkuperäiset todistukseni näytille ja käyn puhumassa asiaan liittyvistä jutuista. Ja sitten taas odotellaan - muista lähteistä olen kuullut, että paperien lähettämisen jälkeen se odottelu vasta alkaa.... Varmaankin sama kolme kuukautta kuluu taas.

---

Pankkimme täällä on parasta aikaa fuusioitumassa toisen kanssa. Siinäkin on jotain todella hämärää. Isännälle ilmoitukset asiasta ja tarvittavat uudet systeemit nettipankkia varten tulivat jo puolitoista kuukautta sitten. Minä en ole saanut mitään muuta kuin anteeksipyynnön siitä, että ilmoituskirje fuusiosta oli lähetetty väärään osoitteeseen (ilmoituskirje liitteenä). Mitään päivämääriä kirjeessä ei ollut, joten en tiedä, koska minun pitäisi odottaa muutoksia nettipankkiin. Täällä nettipankkia käytetään pienen taskulaskimen näköisellä laitteella, johon sirukortti työnnetään. Ilman uutta sellaista en pääse tililleni enää tietyn päivämäärän jälkeen - päivämäärän, jota en tiedä, koska asiakkaat siirtyvät sinne eri aikaan. Nyt siis olen menossa pankkiin kysymään, mihin ihmeen osoitteeseen postiani on lähetetty ja voisivatko mitenkään hoitaa tämän asian kuntoon ihan nyt heti.

---

Katkaisiko se sitten lehmän selän, ettei täältä edes olkia saa himmelin tekoa varten !?!

:-DDDDDD

- Emäntä -