vähän aikaa sitten Hollannissa. Siitä on keskusteltu täällä kovasti. Linkin kolumnisti miettii, eikö tuore nuori äiti osallistunut liikuntatunneille. Eikö kukaan huomannut hänen rintojensa tai vatsansa kasvua tai painonsa nousua. Itsekin olen tämän myötä entistä enemmän miettinyt, miten hollantilainen yhteiskunta ja kulttuuri eroaa suomalaisesta erityisesti lasten osalta.

Päivähoitoon mennään hollannissa aikaisin, jo kolmekuukautisina monet lapset aloittavat pienten ryhmässä. Lapsi ei välttämättä ole tarhassa joka päivä, koska äitikään ei usein ole töissä täysipäiväisesti. Toiseksi päivähoito on todella kallista ja hoitopaikkaa vaikea löytää (varsinkaankaan kodin läheltä). Lapset viihtyvät hoidossa hyvin pienestä lähtien - siellä on toisia lapsia ja tekemistä ja vauvoja kohdellaan ilmeisen hyvin. Tietysti tartuntataudit ovat yleisiä suuressa joukossa.

Hoitolapseni on muina arkipäivinä tarhassa paitsi silloin kun minä olen häntä kotona hoitamassa. Hänen vanhempansa työskentelevät molemmat täysipäiväisesti ja eroavat siinä monista hollantilaisista vanhemmista. Jos etsii tilastotietoa siitä, miten aikaisin tai paljon hollantilaiset äidit työskentelevät suomalaisiin verrattuna, törmää helposti väitteeseen, että huomattavasti useampi hollantilainen äiti on töissä kuin suomalainen. Mutta jos katsoo tehtyjä työtynteja, suomalainen voittaa hollantilaisen ilman muuta.

Neljävuotiaana hollantilaislapsella alkaa ensimmäinen (perus)kouluaste, joka kestää kahdeksan vuotta. Tähän asti on selkeää. Sitten onkin valinnan paikka: riippuen siitä, minkälaiseen kouluun haluaa, seuraava aste kestää neljä, viisi tai kuusi vuotta. Nelivuotinen koulu johtaa ammatilliseen, viisivuotinen korkeampaan ammatilliseen ja kuusivuotineen yliopistolliseen koulutukseen.

Ja koulun suuntauksen voi tietysti valita: täällä on valtion kouluja, uskonnollisesti suuntautuneita kouluja tai esimerkiksi Montessorikouluja.

Heti pienestä asti lasta kannustetaan sosiaalisuuteen: kaikkien kanssa pitää jutella ja pystyä toimimaan ryhmässä. Sosiaalinen toiminta on osa arvosanaa koulussa ja opettajat keskustelevat vakavasti vanhempien kanssa, jos katsovat, että lapsi ei toimi kuten muut. Hollannissa on yleensä tärkeää tehdä asioita samalla tavalla kuin muut ja omistaa samoja tavaroita kuin muut  - yleensäkin olla samanlainen kuin muut. Silloin tulee hyväksytyksi.

Sosiaalinen paine saattaa olla ainakin ajoittain kova. Lapsia ja yleensä ihmisiä on niin paljon kaikkialla. Toisaalta, suomalaisessa koulussa ei saa lounaaksi suklaata...

- Emäntä -