on Euroopan suurin ja maailman kolmanneksi tai neljänneksi (riippuen laskutavasta) suurin satama. Sen historia on vähintään yhtä komea kuin luvut, jotka kuvaavat sen kautta kulkevien tavaroiden määrää. Historia alkaa 1400-luvulta, joilloin ensimmäistä Maas-joen suiston osaa alettiin rakentaa satamaksi. Nyt se ensimmäinen sataman osa on keskellä kaupunkia (kuvassa punaisella merkitty). Kuvan värillinen alue on noin 60 kilometrin mittainen päästä toiseen.

Oude Haven (suom vanha satama) on suosittua ravintola-aluetta. Siellä on myös telakka, jossa korjataan laivoja perinteisillä menetelmillä - Oude Haven on siis edelleen satama.

Me asumme joen suistosta 1800-1900-lukujen aikana (purppura) muokatulla alueella. Joka muuten on merenpinnan yläpuolella, toisin kuin  iso osa Hollannista.

Vanhan satama-alueen, kuten lähes koko muunkin kaupungin, tuhosi kuitenkin Toinen Maailmansota. Kaupunki pommitettiin sodan aikana lähes maan tasalle.

Sodan jälkeen satama-alueen laajennusta on toki jatkettu, koska liikenne satamassa tuntuu vain kasvavan. Amsterdamin satamakin on Euroopan kymmenen suurimman sataman joukossa, mutta Rotterdamin sataman kautta kulkee huomattavasti enemmän tavaraa.

Isännän työpaikka on Maasvlaktessa, kartan oranssilla alueella. Uloin alue, Maasvlakte 2, on vasta rakenteilla. Kävimme taannoin katselemassa paikkoja satamassa. Tässä kuvia sieltä.

Uuden satama-alueen meren pinnalla näkyvä osa on nyt hiekkaa. Ja koska rakennus on käynnissä, paljon isoja koneita. Hiekan alla onkin sitten monimutkainen putkisto- ja tukiverkosto.

Satama-alue on teollisuusaluetta, jossa oli tehdas tehtaan perään. Tässä kemian laitos, joks kimalteli hienosti auringossa...

Koko ajan eri puolilla rakennetaan lisää. Ilmeisesti joku tarvitsee lisää sähköä, koska voimalan viereen on valmistumassa toinen, isompi.

Maasvlaktessa on myös kahvila, jossa kerrotaan paikan historiasta ja tulevaisuudesta. Kahvilan parkkipaikka on reunustettu sataman rakennustöissä käytetyillä välineillä. Kuvassa pumppu (en tiedä miten lie toiminut, mutta taulussa lukee niin...)

Konttisatamassa on konttipinoja loputtoman oloisesti ja samoin laivoja... Kontteja nostellaan tauotta laivoihin ja niistä pois.

Satamassa on tietysti myös telakoita. Tässä hienosti vinoon kuvattu upotettava laivan korjaustelakka. Telakan rakenteet täytetään vedellä, se uppoaa ja laiva voidaan siirtää sen päälle - ja sitten nostaa ylös vedestä korjattavaksi. Tuollaisia oli eri kokoisia. (Kuvauksen kohde on vinossa siksi, että kuvatessani oli kova tuuli, satoi ja kaiken lisäksi olin itse keikkuvassa laivassa.)

Ja Rotterdamissa on muuten Maritiem Museum, jossa pääsee tutustumaan muun muassa sataman historiaan. Mikäpä satamakaupunki tämä olisi ilman paria merimuseota... Kävin pari viikkoa sitten katsomassa museon näyttelyitä ja voin suositella niitä kaikille, jotka ovat kiinnostuneita asiasta. Paikka ei ollut ollenkaan niin tylsä kuin etukäteen ajattelin ;-D

Ja muuten, sataman lähellä olevat rauhalliset pikkukylät ja kaupungit ovat täällä suosittua asuinaluetta. Niissä asuu paljon sataman tuhansista ja tuhansista työntekijöistä. Ja näitä pikkukyliä on sataman läheisyydessä m o n t a.

- Emäntä -