muutaman päivän päästä. Pakkaamme itsemme, koiran ja tavarat autoon ja ajamme kuutisensataa kilometriä Saksan Travemündeen, josta lähtee lautta Helsinkiin.

Automatkasta tulee mieleeni, että toivottaisin helsinkiläiset autoilijat tervetulleiksi tänne oppimaan vetoketjuliikennettä. Helsingissä ajaessa huomaa eron liikennekäyttäytymisessä verrattuna nykyiseen kotipaikkaamme, Euroopan tiheimmin asuttuun seutuun. Helsingissähän monilla autoilijoilla tuntuu olevan periaatteena "Tähänhän väliinhän ei kukaan tule". Ei muuten toimisi täällä. Kun ruuhkia on päivittäin, ja kymmenen kilometrin matka moottoritiellä voi kestää tunnin (normaalikäytäntö ruuhka-aikoina tietyillä teillä). Liittymän kohdalla voi myös olla kuusikin kaistaa yhteen suuntaan,  tai kaksi liittymää samassa kohdassa - toinen oikealla, toinen vasemmalla puolella. Toisia autoilijoita on väistettävä, muuten liikenne ei toimi.

Toki hollantilaisilla on huonot tapansa liikenteessä. Esimerkiksi se aiheuttaa ruuhkia, kun autoilijat ajavat suljetun kaistan loppuun ja tunkevat sitten avoimelle kaistalle muiden joukkoon. Samassa jonossa ajaessa liikenne kulkisi nopeammin. Toinen kummallinen ruuhkia aiheuttava asia ovat pienen peltivaurion takia suljettavat moottoriteiden kaistat. Ymmärtäisin kaistan sulkemisen jos on isompi onnettomuus kyseessä, mutta kun autolla voisi vielä hyvin ajaa ja siirtää se niin pois muiden tieltä, miksi kaista pitää sulkea...

Amsterdamin kehätiet ovat Euroopan ruuhkaisimmat tiet. Jos siis liikut sielläpäin, mene ihmeessä junalla :-) Se ei maksakaan niin paljon (varsinkaan jos yksin liikkuu).

Ja Helsingissä ei muuten ole ruuhkia. Ei jos katsoo Keski-Euroopan näkövinkkelistä. Naurattaa ajatuskin... ;-DD

- Emäntä -